Interessante activiteiten op het gymnasium

In de eerste activiteitenweek zijn de onderbouwklassen weer op diverse terreinen actief geweest. Een kleine greep uit de vele activiteiten. Gymnasium 1 en 2 zijn samen naar Nijmegen gereisd om daar ondergedompeld te worden in de Romeinse wereld van museum Valkhof. Veel verhalen bij uiteenlopende voorwerpen, een archeologische workshop waar leerlingen aan klassieke scherven mochten zitten, en als afsluiter een digitale speurtocht door het museum. Het ijsje met zijn allen op het terras voor het museum was een waardige afsluiter van een prachtige dag, waarna de busreis terug naar Zeist voor een gezellige noot zorgde.
Klas 1 heeft ook een promotiefolder ontworpen voor een godheid, aan wie inspiratie werd toegedacht voor het werk van iemand uit de eigen omgeving; die werd aan het einde van de dag ook verstuurd naar het postadres. De tweede dag was in de Elektruck, een prachtige oude bus die door enthousiastelingen van de kunstacademie is omgebouwd tot een digitale geluidsstudio; daar gingen de leerlingen aan de slag om met hulp van twee experts hun eigen tune of filmpje met geluid in elkaar te knutselen. De resultaten zijn online te beluisteren. De laatste profieldag voor klas 1 was een filosofieproject over (on)eindigheid. Het stellingenspel was een levendige verbeelding van keuzes die elke leerling in de discussie mocht maken; de bekroning was het ontwerpen van een ornamentale tegel in de stijl van de wiskundige tekenaar Escher.
Klas 2 is bezig geweest met het ontwerp van een waterraket, die uiteindelijk voor de school door elk groepje werd afgevuurd. De strijd welke raket de grootste afstand kon overbruggen zorgde voor de nodige hilariteit. Voor De Toren van Babel hadden we een wetenschappelijk medewerker van de Universiteit Leiden op bezoek. Adriaan van Doorn kwam vertellen over de basisprincipes van taalontwikkeling, waarbij het Indo-Europees als een alma mater de grondslag vormt voor het palet aan talen in Europa en een deel van Azië. Het was een interessante, soms wat abstracte materie, waarna de leerlingen uiteindelijk een Taalboom ontwierpen, waar verschillende woordgroepen op basis van overeenkomst een plek in de takken kregen.
In de activiteitenweek heeft klas 3 aan twee projecten gewerkt: het ene vanuit de gammavakken over landen en hun positie in de wereld, het andere over de Duitse keizer Wilhelm, in combinatie met een bezoek aan het oorspronkelijk paleis in Doorn. Tussen de twee projecten door is de groep een dag in Utrecht geweest om daar een soort escaperoom in WOII-setting te spelen. Het buitenprogramma bleek een vrij technische, digitale speurtocht door het historische centrum van Utrecht te zijn, waarbij de tablet en de mobiele telefoon elke groep van de broodnodige input kon voorzien. De oliebollen en wafels mochten ook niet ontbreken, evenals een lekkere snack na afloop. Saillant detail: de winnende groep was het team dat zonder docent door de stad trok. Chapeau!