De brugklasdagen: survival, gevangenis en een groene loper

Eind september vonden de brugklasdagen plaats. Twee geslaagde dagen vol nattigheid, maar gelukkig ook vol creativiteit en feest. Op de donderdag stonden survival, het smokkelspel, een creatieve muziekworkshop en het brugklasfeest op het programma. Vooral de survivalactiviteit toonde opvallend veel gelijkenis met het dagelijks schoolleven van veel eersteklassers: zij ‘survivallen’ de eerste weken van de middelbare school immers elke dag…

Na de survival kregen de leerlingen een creatieve muziekworkshop van onze muziekdocenten. De leerlingen hebben ervaren dat bijna alle voorwerpen als muziekinstrument kunnen dienen. De opzwepende deuntjes klonken dan ook snel over het schoolplein.

Later op de avond, toen het brugklasfeest plaatsvond, was dat niet anders. De leerlingen werden onthaald met een groene loper en welkom geheten door het voltallige brugklasteam: de sfeer van een heus gala! De ene leerling nog mooier gekleed dan de ander – dat moest uiteraard op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Wat we met deze foto’s gaan doen blijft voor de leerlingen nog een mysterie.

Op vrijdag stonden een escaperoom en zwemmen op het programma. Vanuit Zeist fietsten we naar gevangenis Wolvenplein in Utrecht. Voor veel leerlingen (en docenten) was dit de eerste keer in een echte gevangenis! Hoewel niet alle leerlingen het hiermee eens waren, want ‘school is immers ook een gevangenis’. Eenmaal binnen moesten ontsnapte gevangenen worden opgespoord, wat enthousiast werd opgepakt en een aantal groepjes ook lukte.

De laatste restjes energie konden leerlingen eruit zwemmen in zwembad De Zwoer. Tekenend voor deze twee brugklasdagen was dat een groot deel van een klas zwembandjes om had gedaan omdat één leerling zijn zwemdiploma niet had. Dat zien wij graag, solidariteit als klas!

Wij kijken terug op twee zeer geslaagde dagen, met een leuke nieuwe jaarlaag. Maar belangrijker is natuurlijk dat de leerlingen er zelf ook van genoten hebben en elkaar een stukje beter hebben leren kennen.