(Bedrijfs)economen in spe duiken in geld en goud

Op woensdag 13 februari brachten alle examenleerlingen met economie en management & organisatie (M&O) een bezoek aan De Nederlandsche Bank (DNB) en de Amsterdam Exchange eXperience (AEX). De leerlingen zorgden bij De Nederlandsche Bank voor financiële stabiliteit, een veilig betalingsverkeer, betrouwbare banken en gaven economisch advies aan de overheid.
De leerlingen deden een wedstrijd in vier rondes, waarin de vier kerntaken van De Nederlandsche Bank centraal stonden. In deze rondes beïnvloedden de groepen de inflatie door het aanpassen van de rentestand, gaven zij advies over het oplossen van de pensioenproblematiek, hielden zij toezicht op de banken en zorgden zij voor vertrouwen in het betalingsverkeer. Gelukkig bleek dat onze leerlingen – misschien wel de toekomstige medewerkers van de AEX of DNB? – de afgelopen jaren het nodige hebben opgestoken bij het vak economie en management & organisatie. Koen Bruijnzeels (H5) en Casper de Kok (V6) bleken veruit de meeste kennis en expertise in huis te hebben. Zij scoorden op de vier verschillende onderdelen van alle leerlingen het hoogst en mochten het felbegeerde DNB-spaarvarken mee naar huis nemen.
Bij de AEX leerden de leerlingen meer over de functie van de beurs in de moderne samenleving, de geschiedenis van de oudste aandelenbeurs ter wereld, de producten, genoteerde ondernemingen en de indices. Mocht u nog op zoek zijn naar een toekomstig professioneel beleggingsadviseur dan kunnen wij u Viggo Parol aanraden. Door zijn geniale beleggingsbeslissingen behaalde hij een riant rendement op zijn beleggingsportefeuille.

Het was een innoverende, leerzame, gezellige en vooral een geslaagde dag. Na deze uiterst intensieve ervaringen verlangden de leerlingen naar een culinaire maaltijd, bereid op het hoogst haalbare niveau (grote gele M). De leerlingen hadden door eigen toedoen een dusdanig goede positie bij de buschauffeur verworven dat ze hun maaltijd zelfs in de bus mochten consumeren. Zowel van de AEX, DNB als van de buschauffeur kregen wij veel complimenten over onze intelligente en beschaafde leerlingen, deze mogen onze leerlingen in hun zak steken, chapeau!
Mochten onze leerlingen een carrière bij de AEX of DNB in het verschiet hebben, dan kunnen wij rekenen op deskundige personen aan het roer en hoeven wij ons weinig zorgen te maken over de (bedrijfs)economische toekomst van Nederland.