Expressieprofiel

Een breed aanbod voor creatief talent

Expressie op het OLZ biedt een uiteenlopend programma gedurende het schooljaar. Muziek, dans, animatie, theater en graffiti, dit zijn allemaal lessen die je bij expressie tegen kunt komen. Deze worden afgewisseld in het expressie programma, de ene keer doe je iets waar je al bekend mee bent, en beter in wilt worden, en een volgende keer doe je iets compleet nieuws en leer je voor het eerst etsen of salsa dansen. Iets al goed kunnen is minder belangrijk dan het doen, ga er voor en er gaat een nieuwe wereld voor je open!
Je leert hier zelfstandig werken, samenwerken, presenteren, kritisch zijn, een mening vormen, jezelf zijn, respect en interesse tonen voor andermans werk. Allemaal zaken waar je nu en later in je vervolgstudie, je werk of gewoon privé veel plezier van zult hebben.

Lesprogramma

Als je voor expressie kiest, krijg je samen met de andere expressieleerlingen uit je klas de vakken Beeldende Vorming, dans en drama, toegespitst op jouw profielkeuze. Er wordt meer diepgang geboden maar ook meer aanspraak gedaan op je creatieve vermogen.
Ook krijg je een blokuur het vak expressie. Deze lessen worden gegeven door onze eigen vakdocenten, maar ook door kunstenaars, dansers of artiesten. De lessen zijn in het expressielokaal op school en soms op locatie.
In de activiteitenweken gaan we op excursie naar exposities, theaters en steden of doen we een groot project zoals een musical.
Door de enorme variatie ontdek je waar jouw talenten liggen.

De lessen worden georganiseerd vanuit 3 disciplines:

• Podiumkunst (muziek, dans en drama)
  • Beeldende kunst
  • Film, fotografie en animatie

Wat doen we zoal?

• Etsen
  • Graffiti
  • Mozaïek
  • Striptekenen & manga
  • Beeldhouwen met speksteen
  • Urban painting
  • Musical
  • Mode, kostuum en decor
  • Dans met o.a. streetdance, breakdance, salsa
  • Animatie
  • Filmen
  • Theaterzang
  • Muziek met o.a. rap, DJ’ing en zelfgemaakte instrumenten
  • Spoken word

Wanneer is expressie iets voor jou?

Als je origineel durft te zijn en ophet creatieve vlak nieuwe dingen wilt ontdekken.
Maar ook als je wilt samenwerken en je van je middelbareschooltijd iets bijzonders wilt maken. Expressie biedt voor alle creatievelingen de ruimte om nieuwe dingen te leren.
Misschien dat je na de middelbare school wel naar de film-, dans- of kunstacademie wilt. Daar zijn expressie en het vak kunst en dans een goede voorbereiding op, maar in alle gevallen biedt het een verdieping van je creatieve ontwikkeling.

Vervolg in de bovenbouw

In de bovenbouw kunnen alle leerlingen kiezen voor het examenvak Kunst Beeldende Vorming of Kunst Dans. Zo kun je je ervaring van expressie gebruiken in de bovenbouw en het vak afronden met het centraal examen. Ook sportleerlingen en gymnasiasten kiezen regelmatig voor een kunstvak in de bovenbouw.
De leerlingen die na het eindexamen kiezen voor een studie in de kunst, muziek of drama kunnen extra begeleiding krijgen van de vakdocenten bij het samenstellen van een portfolio en het voorbereiden van de toelating bij de opleiding van hun keuze.

Kosten

Een aanvullende ouderbijdrage van €180,- per jaar, voor materialen, workshops, reis- en entreekosten.

Neem contact op met een van onze expressiecoördinatoren:

• Mw. T. Cronie
    tcronie@olz.nl