Talentontwikkeling

Het Openbaar Lyceum Zeist wil de talenten van de leerlingen in de brede zin van het woord maximaal helpen ontwikkelen en daarbij rekening houden met verschillen voor wat betreft belangstelling, manier van leren, niveau of tempo.

Hoe doen we dat concreet?

Wij bieden realistisch en uitdagend onderwijs met betekenis voor de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Er valt veel te kiezen en wij bieden mogelijkheden om te leren binnen én buiten de school.

Er zijn diverse brugklassen: havo-kansklas, havo/vwo, en bij voldoende aanmeldingen, homogene brugklassen vwo. Voor leerlingen met een vwo+/gymnasium advies is er Gymnasium Extra. Wij werken met een brugperiode die maximaal twee jaar duurt. Hierdoor krijgen leerlingen voldoende tijd om het best passende niveau te behalen. De havo-kansklas duurt één jaar. Na het brugjaar gaat de leerling naar 2 havo of 2 mavo.

Profiellessen, Cambridge en DELF certificaten en U-Talent

Als je kiest voor een van de profielen expressie of sport krijg je de mogelijkheid je interesses en talenten op expressie of sportief gebied te ontwikkelen. Daarnaast leer je in deze profiellessen samen te werken met je medeleerlingen. Daarvan profiteren alle leerlingen binnen onze scholengroep.

Leerlingen met behoefte aan extra uitdaging bieden wij de mogelijkheid om internationaal erkende certificaten te halen bij Engels (CAE of FCE) en bij Frans (DELF). Het geeft de taal een extra impuls en zorgt voor verrijking van het curriculum vitae.

Wij werken nauw samen met de Universiteit Utrecht om de ontwikkeling van vaardigheden in de bètavakken in alle klassen te stimuleren. Tevens kunnen leerlingen deelnemen aan excellentie trajecten en aan olympiades voor verschillende bètavakken.

In het algemeen kunnen wij stellen dat op het Openbaar Lyceum Zeist:

• De leerlingen worden gekend

• Talenten breed worden ontwikkeld

• Het onderwijsaanbod breed is

• Het leren zich zowel binnen als buiten de school afspeelt

Hoogbegaafd?

Wanneer je hoogbegaafd bent hebben wij extra mogelijkheden voor jou. Als school zijn we lid van de Vereniging voor Begaafdheids Profielscholen. Wij ontwikkelen hoogwaardig onderwijs en specifieke begeleiding voor hoogbegaafde leerlingen. We bieden een ruim inhoudelijk aanbod binnen een flexibel programma met zorgvuldige begeleiding. Als je hier meer over wilt weten, klik dan hier.

U-Talent

Het OLZ is een partnerschool van U-Talent. Dit is een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en meer dan 40 partnerscholen uit de regio. Vanaf klas drie bieden wij vanuit het OLZ een verdiepend programma aan voor de bètavakken. Bij dit programma gaan leerlingen vaak op een meer praktische wijze met meer complexe thema's aan de slag. Leerlingen die in vwo 5 of 6 zitten hebben hiernaast ook de mogelijkheid om een programma op de Universiteit Utrecht zelf te volgen. Hierbij gaan leerlingen regelmatig naar de universiteit om les te krijgen, in plaats van les bij ons op school te volgen. Verder worden er voor alle jaarlagen gedurende het jaar activiteiten op de universiteit of hogeschool aangeboden. Lees meer op:https://u-talent.nl/.